Hem » bangsbo » Danmark t/r

Danmark t/r

avgång göterborg
Avgång Göteborg

Igår blev det en heldag Danmark t/r för mig och sonen. Vi lämnade ett lite grått Göteborg kl. 08 med Stena Lines Danica.

snart frukost
Snart frukost

Vi satte oss ner i Café Danica och väntade på att dom skulle öppna så man kunde få frukost. Det blev pannkakor & omelett med korv, vilket smakade väldigt bra vid den tiden.

sola på däck
Sola på däck

Resan tar ju dryga tre timmar över och vad gör man under den tiden?. Någon passar på och solar på däck när vädret vände och blev till sol. Någon kollar kanske Facebook, eller fotar som jag.

hoppas på tur
Hoppas på tur

Stor, som lite yngre hoppades på att dom numera armlösa banditerna skall ge tur, och inte äta upp hela reskassan. Jag testade för 20kr sedan lät jag bli.

fredrikshamn
Fredrikshamn

Så kom vi då äntligen till ett soligt & varmt Fredrikshamn, men vi hade ett mål med resan förutom just Fredrikshamn, så vi fortsatte ca 4km till Bangsbo.

utsikt från bangsbo
Utsikt från Bangsbo fort

Väl där, vid Bangsbo fort, hade man en strålande utsikt. Här hade tyskarna sitt strategiska läge för att skydda den så viktiga hamnen under 2:a världskriget.

tysk 7,5 cm kustkanon
Tysk 7,5 cm kustkanon

Numer är Bangsbo fort ett museum där man har guidade turer, vissa platser/bunkrar kan man se utan att betala, medans andra kostar det för att se. Den här Tyska 7,5 cm kustkanonen är en efterlämning.

fikapaus på 2takt Café & Brasserie
Fikapaus på 2takt Café & Brasserie

Väl tillbaka till Fredrikshamns gator så blev det dags för en fikapaus, den tog vi på 2takt Café & brasserie, ett mysigt och trevligt ställe.

mot färjan
Mot färjan

Efter fikat och cheesecaken på caféet, och en dag i Danmark med många minnen hem, så tågade vi lite trötta, men nöjda, den långa gången mot färjan.

personalrast
Personalrast

Även personalen skall ha rast på väg hem, men dom satt nog inte still lika länge som vi, vilket var i stort sett hela hemresan.

Detta var den trevligaste dagsutflykt så här långt, den här sommaren. Hoppas på någon till innan sommaren övergår till höst.

4 kommentarer

1. Anita Malta säger:

Ännu en trevlig dagsutflykt att lägga i minnesarkivet 🙂 Båtresan är ju en del av det hela och tre timmar är nog inte svåra att fördriva, speciellt inte om man har sin kamera och ett positiv sinne, då har man sällan tråkigt 😉 Snygg dokumenterad utflykt med många fina bilder!

• magnus säger:

Ja den här dagsutflykten var den bästa under hela sommaren, jag tror det är lättare för vuxna att fördriva tiden än för en tonåring. Positiva var vi hela resan från morgon till kväll :-).
      Tusen tack för dom vänliga orden!

2. Ninnie säger:

Vilken fin dag ni fick! Danmark är alltid trevligt, fast jag tycker att färjeturen kan vara ganska långsam…Förr kunde man åka snabbåt, på två timmar bara, men den båten ligger bara i hamnen nuförtiden.Synd. Vi åker till Danmark då o då, men oftast blir det att vi kör neråt i Sverige o tar bron över till Sjaelland istället.

• magnus säger:

Ja det fick vi verkligen, håller med, färjan är lite seg, framförallt för barn tror jag, vuxna kanske kan slappna av mer och ta det för vad det är på ett annat sätt. Nästa gång kanske det blir bron över. Danmark är ett mycket trevligt land och vi har ju turen att kunna åka dit när man har lust iom att det inte är långt bort.